úterý 3. dubna 2018

Hvězda mezi hvězdami...

Na Velký pátek jsem měla "líný" plán. Cítila jsem, že se potřebuji trochu zklidnit, odpočinout. Nikam se mi nechtělo jet, ačkoli manžel ten den někam musel.
"Fakt se mnou nepojedete?"
"Ne, tentokráte ne, " hlásala jsem ještě večer.


Očekávala jsem totiž zataženo a deštivo.
Ale... když jsem vyšla ráno do obýváku a uviděla, že venku svítí slunce a je modrá obloha, manžel skoro již na odchodu, ale stále ještě doma, rázem jsem ožila a změnila plán pro tento den. 
Sobě i dětem. Díky za to!
Věřte nevěřte, do dvaceti minut jsme - za velkého manželova překvapení - byli připraveni, seděli v autě a vyjížděli vstříc výletu.


HVĚZDA MEZI HVĚZDAMI se přezdívá 
"ZELENÁ HORA"- poutní kostel sv. Jana Nepomuckého, 
tyčící se nad Žďárem nad Sázavou.
Monumentální, dech beroucí stavba slavného mistra Santiniho, která byla roku 1994 zapsána na seznam světových, kulturních a přírodních památek UNESCO.


Původně se návrší nazývalo "Černý les", protože všude okolo byly stromy a les, 
což je ještě patrné z fotografií z roku 1996.


Proč zrovna Hvězda mezi hvězdami?
Když člověk uvidí fotografii kostela a přilehlého ambitu z výšky, odpověď je okamžitě jasná, viditelná.


Konstrukce kostela vychází z geometrie kruhu, přičemž mnohonásobně opakuje číslo pět jako odkaz na pět hvězd Jana Nepomuckého, které se podle legendy objevily nad tělem mrtvého světce.


Kostel je ve tvaru pěticípé hvězdy.
Ambit ve tvaru deseticípé hvězdy. Motiv hvězd je k vidění doslova na každém kroku.



Velký pátek je symbolicky i mými "druhými narozeninami". 
Den, kdy jsem se narodila připadal v roce 1978 přesně na Velký pátek


Myslím si, že jsem se tento den o těchto Velikonocích ocitla přesně tam, kde jsem se ocitnout měla.
Na jednom z nejmystičtějších míst, blízko nebi, Bohu, věčnosti...
Ačkoli jsme tam byli v poledne, zvony ten den nezněly... 
tak jak je tomu na Velký pátek zvykem...


Do "chrámu světla" - Kostela sv. Jana Nepomuckého - vás zavedu zase příště...


I když se někdy "líný" plán nepodaří, má to svůj smysl... 
...a neplatí to jen o "líném" plánu.
Krásný den
Katka 

8 komentářů:

  1. Katko,
    tak popřeji vše nejlepší k tvým "druhým" narozeninám...
    A byl to opravdu hvězdný výlet- je dobře, že jsi změnila svůj "líný" plán...(a velkým fofrem...:o)
    nádherné místo a Tvé fotky kostela s úžasnou oblohou jsou nádherné.
    Budu se těšit na pokračování.
    měj se hezky Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, moc děkuji za vše.
      Nad tím fofrem ještě teď kroutím s manželem hlavou :o)))
      K.

      Vymazat
  2. Katko, tohle místo musí oslovit snad každého, pamatuji ještě, jak byl celý kopec zarostlý lesem, a jaký rozruch vzbudilo vykácení... myslím že s odstupem času je jasné, že změna byla pozitivní, kostel si zaslouží být vidět z dálky.
    Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavle, ano, s odstupem času je vidět, že to byla správná cesta. Hvězda zazářila a září naplno dál a mnohem silněji...
      K.

      Vymazat
  3. Katko, povedlo se vám počasí a tak jste měli krásný výlet. Je to nádherné místo, nikdy jsem zde nebyla a tak jsem ráda, že jsem díky Tobě mohla nakouknout. Moc hezké fotky. Dodatečně Ti přeji vše nej, k tvým "druhým" narozeninám, jestli dobře počítám, tak letos ke kulatinám. :o)
    Měj krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, moc děkuji. Ano, letos se to ke mně přikoulilo a já to s radostí a hravostí sobě vlastní přivítala s otevřenou náručí.
      Měj se krásně K.

      Vymazat
  4. Na Zelené Hoře jsem ještě nebyla, ale podívat bych se tam určitě chtěla. I jen z fotek je vidět, že to místo má atmosféru. Díky za možnoust kouknout se tam aspoň prostřednictvím tvých fotek.
    Mimochodem, moc pěknou atmosféru má i poutní areál s kaplí sv. Jana Nepomuckého na návrší u vesničky Plandry. My jsme tam došli loni víceméně náhodou při výletu na Zaječí skok (mrkni sem http://werka13.blog.cz/1706/pres-zajeci-skok-do-rantirova). Myslím, že vy to nemáte jako výlet daleko ;-))
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stání, díky za tip, určitě se tam co nevidět vypravíme. Vypadá to jako krásné místo.
      Měj se K.

      Vymazat